pátek 26. prosince 2008

aj ten lébl to jsou věci

V současné době čtu dvě monografie o významných českých divadelních režisérech. Jsou to knihy M. Klíma, K.Makonj a kol.: Josef Krofta - inscenační dílo (Pražská scéna, 2003) a RAdka Denematková: SMRT nebudeš se bátí anebo příběh Petra Lébla (Host, 2008). Obě vstřebávám po kouscích, čemuž se hlavně u té léblovské není co divit...

Zaujala mě jedna invektiva vůči současnému německému divadlu, které se Denemarková dopouští v poznámce. Castorfovu inscenaci Mojí sněhové královny (http://www.literarky.cz/?p=clanek&id=1113) z berlínské Volksbuhne zřejmě staví jako protipól léblovské nevázané hravosti - Castorfův divadelní svět záměrné iritace, kde je všechno možné (sníh, živé kozy, nahota, ...) ji míjí, vadí jí...?

Z jejích slov to není tak zcela zřejmé - ale na jiných místech mě zase překvapuje: Léblových následovníků se prý nedočkala (str.546). Překvapuje mě to u autora, který se distancuje ,,...od hordy fanynek a fanoušků, kteří omámeně vzývají legendu a vrší lži." (str.546) Castorfa nebudeme asi označovat v prvé řadě za režiséra, který je ,,hravý", jak bychom to spíš udělali u Lébla i Krofty. Castorf analyzuje společnost, předkládá svoje politické teze, vrší obrazy, dekonstruuje texty... A co z toho nedělá Lébl? Zbývá jen to politizování... Neni teda spíš tam kámen úrazu, kde se zmíněné režijní osobnosti rozchází? Vždyť psát o jednom, že si na divadle dělá co chce a namísto něj by stačil tým techniků a dostatečně velký fundus, a psát o druhém, že to co dělá jen z životní potřeby, je trošku zavádějící...

Zajímala by mě jedna věc: vrcholy českého divadla druhé poloviny 20. století jsou divadly apolitickými x německé vrcholy jdou ruku v ruce s politikem? Na jedné straně Krejča, Krofta, Lébl a proti nim Zadek, Weiss, Stein, Castorf...? Jsou to opravdu jen určité případy, anebo se v tomhle liší ,,naše" a ,,jejich" divadlo? A když už má blog tak neomezenou kapacitu k tlachání: je ta brněnská-brechtovská éra Srby, Hynšta, Hajdy, Kundery, Sokolovského, atd. pro tolik českých divadelních teoretiků a historiků opomíjená právě proto, že je svým způsobem ,,nečeská"?

Žádné komentáře:

Okomentovat